Due dita più in basso e...

Quando un oggetto smette di essere solo un qualcosa utile ma assurge al ruolo di icona, leggenda e sinonimo di libertà, coraggio ed avventura ecco che il pensiero non può non andare ai leggendari cappelli da cow boy, agli Stetson, copricapo per antonomasia legati al west, alla frontiera con i suoi eroismi ed eccessi. Agli uomini duri che hanno creato dal nulla il mito del far west con le loro imprese

Peste! Due dita più in basso e mi avrebbe fatto secco. Mi ha rovinato uno Stetson quasi nuovo!!!
Nella saga bonelliana di Tex Willer & soci ci sono da sempre alcuni punti fermi: una bistecca alta due dita con una montagna di patatine; è Tex che ha l’intuizione giusta ed è Kit Carson che immancabilmente nelle sparatorie si becca un proiettile che fora la calotta del suo cappello. Del suo Stetson.
Un nome che fa parte di quel ristretto novero di archetipi che hanno dato il proprio nome ad un tipo di prodotto e così come non chiediamo di passarci il nastro adesivo ma lo Scotch allo stesso modo il “cappello da cow boy” è uno Stetson, punto.
Così nel 1865 John B. Stetson diede forma quel copricapo divenuto simbolo di “Indipendenza Americana, individualità, integrità e forza” che è entrato nella fantasia e nell’immaginario collettivo di tutti, grandi e piccini e che oggi per la nuova collezione F/W 2017 supera i confini dello stile classico.
Perciò, così come tex non si tira mai indietro davanti ad un problema od un’ingiustizia così la nuova collezione è ispirata ai primi uomini Stetson, uomini che non hanno mai esitato a rimboccarsi le maniche ed hanno creato oggetti che sono rimasti per le generazioni a venire. Un look senza tempo che fa da ideale ponte tra il lifestyle dell’epoca industriale ed il contemporaneo “service oriented”, Approccio sottolineato dalle immagini della collezione realizzate in cooperazione con the Zollverein Foundation e the Möbelloft creators nel Zollverein UNESCO world heritage site. Ma Stetson non è solo il cappello ma anche maglieria; lane pregiate ma resistenti che vanno alla ricerca di un look stile Donegal e che ci lancia immediatamente nell’immaginario di quella contea così evocativa
In 1865, John B. Stetson fashioned the hat that would become the symbol of American independence, individuality, integrity and strength. Today everything that carries the Stetson brand, from authentic Westernwear to rugged Actionwear to contemporary Streetwear and timeless classics, stays true to these American values: Make things right and the best they can be. We are proud of the durability and high quality of our products and have proven these characteristics for more than 150 years.
Stetson pays homage to its ancestors – people who rolled up their sleeves and created things that were meant to last for generations to come. Using timeless looks, Stetson builds a bridge between slaving away in the industrial age with the creativity of today‘s service culture, highlights contrasts, and, at the same time, emphasizes the enduring aspects of the change. Stetson presents the new styles against the backdrop of historic architecture: The shoot for the Fall/Winter 2017 campaign was realized in cooperation with the Zollverein Foundation and the Möbelloft creators at the Zollverein UNESCO world heritage site. A traditional lifestyle in ever changing times – perfect for those who do not want to look as if they cared about the continuous change.
Heritage: Newsboy and Ivy are available in olive, purple and heather moorland colors – matching the Cheviot and Blackface ewes whose wool is woven into Harris. Stetson offers a new Harris tweed flat cap in black with gray and brown. Cotton-wool bodies with woven stripes are reminiscent of the working class. Contrasting: a refined wool-silk mix featuring a tweed look in black/brown and blue/beige. In fresh, delicate bouclé made of wool/linen/ silk, burned red meets beige or brown. Newbies will reach for a black relief fabric with a brocade character or Ivys, Baseballs, Trilbys and Newsboys in wool/cashmere in large
multicolor patterns. Shetland checks provide a British flair in brown, gray, bronze/olive/red and gray/brown/blue. A finely structured body has an earthy tone in tone feel.
Fashion bouclé in brown/beige scores with spots in blue and orange. The babycord shows a light touch with digital print in a multi-colored fantasy pattern and herringbone with flock print in gray and bordeaux. Stetson interprets upholstery fabric casually in Players and Ivys – sometimes striking, sometimes with muted colors. Intricate patchwork shows up on Ivys, Newsboys and Dockers. Cotton in a matt weave in black with dark green or bronze has a velvety appeal. Broken herringbone made from wool/alpaca in beige/black or marine/brown is just as compelling as the American plaid in gray/brown, blue/ olive, light gray/bronze.
Stetson presents Fedora, Player, Pork-Pie, Traveller and Western in bordeaux, camel, sand, oriental blue, black, gray, marine in wool felt. Vintage color gradations and painted trim bands are new, as are sewn-on corded ribbons. Diversity can be found in Vitafelt, including Open Crown with a flat Amish style rim, Player black in black with a short rim and an unadorned Fedora. Fur felt is impressive after a treatment with petroleum jelly and heat or – another highlight – ultrasoft and naturally undyed. Homburg, hats for women in a male style, Fedoras are also available in bordeaux, powder blue and terra-cotta.
Courtesy of Stetson – Stetson Europe